Ruud Peters werkt al bijna 14 jaar als project engineer bij HEAVAC. “De verkoper verkoopt iets aan een busbouwer, vervolgens moet ik onze engineers aansturen om dat daadwerkelijk te maken.”
HEAVAC
Wie ooit in de kou bij een bushalte heeft staan wachten, kent het gevoel dat je krijgt als je de bus eindelijk de hoek om ziet komen. Eindelijk opwarmen in de bus. Die warme bussen hebben we te danken aan HEAVAC. Ze maken klimaatsystemen, voornamelijk voor bussen voor personenvervoer. In Nuenen worden systemen ontworpen, geproduceerd en getest.
Altijd maatwerk
Als de busbouwers bij Ruud aankloppen, is de bus al ontworpen. “De bus is in principe helemaal klaar, maar er moet nog wel een klimaatsysteem op. Ze vertellen ons hoeveel ruimte er nog is en vragen of wij daar wat voor kunnen maken.” Bij HEAVAC is het altijd maatwerk.
Sinds de opkomst van elektrische bussen, is dat maatwerk steeds belangrijker geworden. “In het dieseltijdperk kwam je nog weg met standaard systemen. Nu heb je te maken met een batterij en daarmee moet de bus een bepaalde afstand kunnen overbruggen. Als wij teveel energie van die batterij gebruiken, komt de bus niet waar hij moet zijn.”
Het hele jaar winter
De klimaatsystemen worden uitvoerig getest. HEAVAC heeft een grote klimaatkamer waarin de bussen het hele jaar door aan winterse omstandigheden worden blootgesteld. In de testruimte kunnen bussen aan temperaturen van -25 tot +35 graden celsius worden blootgesteld. Ook de luchtvochtigheid in de ruimte wordt nauwkeurig ingeregeld.
Hoewel HEAVAC zelf met klimaatsystemen werkt, hebben ze Vink ingeschakeld voor deze grote koelcel. “Wij houden ons bezig met het maken van kastjes voor bussen. Dit is een maatje groter natuurlijk. We hebben daar geen ervaring mee en we hebben geen tijd om ermee aan de slag te gaan.”
Dezelfde functionaliteit voor minder geld
De klimaatkamer was al aan het pand gebouwd. De vraag was alleen: wie gaat deze ruimte climatiseren? “We zijn op internet gaan zoeken en hebben meerdere partijen benaderd, Vink was daar één van.”
HEAVAC wist wat er nodig was, maar gaf toe niet precies te weten wat de beste manier is. “We hebben gezegd: “als je ideeën hebt om het functioneel beter te krijgen, of goedkoper. Dan horen we dat graag.” Onze visie is niet per se definitief.”
Vink boog zich over de plannen en maakte een voorstel. “Vink kwam met een plan waarmee we op de kosten hebben bespaard zonder dat we aan functionaliteit hebben ingeleverd. Door mee te denken en een oplossing te vinden hebben ze deze opdracht gewonnen.”
Toen de plannen waren goedgekeurd, ging het snel. Vink bestelde onderdelen en heeft ze voorbereid in hun werkplaats. Ze hebben ook de software voor ons op maat gemaakt. Uiteindelijk zetten de monteurs van Vink alles op hun plek. “Er kwam een kraan om de installatie het dak op te tillen, vervolgens heeft Vink alles netjes aangesloten en opgestart”
Service
“Het systeem werd door Vink geprogrammeerd met de ontwikkelde besturingssoftware. Die gaf in eerste instantie niet gelijk de gewenste controle. “Het was niet gelijk raak, maar met wat overleg hebben we daar snel een mouw aan kunnen passen. Het is niet zo dat het systeem staat en dat je ze dan nooit meer ziet.”
Ruud is ook te spreken over de snelle reactie op noodgevallen. “We hebben lekkage gehad, maar dat werd snel opgelost. Even bellen en ze komen om te zorgen dat alles weer in orde komt.”